April 16, 2010

Journal Quilts

Getting comments on my very first blog entry gave me a wonderful, fuzzy feeling. Thank you guys!
What’s even more wonderful is that those very first comments and questions already give me the opportunity to explain why, to me, quilts are so much more than ‘just blankets’. Please, bear with me as I go back a few years. In 2002, Karey Bresenhan, the organiser of the Houston International Quilt Festival issued a call on the Internet (and I think it was on the Quilt Art list) and asked quilt artists to make one A4 sized quilt a month over the course of nine month. ‘Journal Quilts’ (‘journal’ as in ‘diary’) could be a quick way to try out a new technique each month, to create a series of works on a given theme, to document events in the artists’ lives, etc. From the series of nine ‘Journal Quilts’ that were submitted to her, Ms Bresenhan selected smaller series of five quilts (choosing only ‘the best’, I suppose) and exhibited them in Houston in November 2002. This project was repeated over the course of five years and led to the publication of a book called ‘Creative Quilting : The Journal Quilt Project’ by Karey Patterson Bresenhan (Interweave Press).
This concept spread like wildfire over the Internet and quilters all over the world started making Journal Quilts, either in groups, or alone in their sewing rooms.
I took a class on ‘Journal Quilts’ from Lily Kerns at Quilt University, probably in 2004. The picture below is one of the Journal Quilts I made during class. It is a self portrait. 2003-2004 was a rough time for me and I felt very angry. The zigzagy shapes around the black silhouette are waves of anger getting out of me and the black quilted lines rippling over the small flowery background show how my anger affected others, those who didn’t understand and for whom everything was just fine and little flowers.
I don’t feel that angry anymore. But I still love that little quilt and it is still me...somehow.

Les ‘Journal Quilts’

Quel bonheur que de découvrir des commentaires suite à mon premier message. Merci les amies !
Et ce qu’il y a d’encore plus merveilleux, c’est que ces commentaires me donnent tout de suite l’occasion d’expliquer pourquoi, pour moi, les quilts sont ‘bien plus que des couvertures’.
Permettez-moi de revenir quelques années en arrière. En 2002, Karey Bresenhan, l’organisatrice du Festival International des Quilts de Houston a lancé un appel sur Internet (je crois que c’était sur la liste Quilt Art). Elle proposait aux artistes textiles qui le souhaitaient de réaliser un quilt au format A4 chaque mois pendant une période de neuf mois. Ce serait pour ces artistes l’occasion d’essayer une nouvelle technique par mois, de réaliser une série de petites œuvres sur un thème donné, de tenir une espèce de journal intime en patchwork, etc. A partir des séries de neuf quilts qui lui ont été proposées, K. Bresenhan a sélectionné des séries de cinq œuvres (les meilleures, je suppose) et elle les a exposés à Houston en 2002. Ce projet a été reconduit pendant cinq ans et a donné lieu à la publication d’un livre intitulé ‘Creative Quilting : The Journal Quilt Project’ de Karey Patterson Bresenhan (Interweave Press).
Ce concept s’est répandu sur Internet comme une traînée de poudre et les quilteuses du monde entier ont commencé à faire des ‘Journal Quilts’ en groupe ou toutes seules dans leur atelier.
J’ai assisté au cours de Lily Kerns sur les ‘Journal Quilts’ par l’intermédiaire de Quilt University en 2004, me semble-t-il. L’image ci-dessous est l’un des Journal Quilts que j’ai réalisés pendant ce cours. C’est un autoportrait. 2003-2004 a été une période difficile pour moi et j’étais très en colère. Les formes en zigzag autour de la silhouette noire représentent la colère qui explosait hors de moi et les lignes quiltées en noir sur le fond à petites fleurs représentent les ondes de choc qui atteignaient les autres, ceux qui ne comprenaient rien et pour qui la vie était parsemée de petites fleurs.
Je ne ressens plus la même colère. Mais j’aime toujours énormément ce petit quilt. Il me représente toujours…d’une certaine façon.

2 comments:

  1. Félicitations, Elisabeth! Welcome to the blogosphere. I look forward to extending my French quilting vocabulary. Your colere explosante (now then, I can't find my grave accent!) is nowhere near as explosante as the one on my little journal quilt of about the same time, which was basically just scribble. I think you were still quite under control even then ;-)

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  2. Thank you, Sally! I wonder how many 'angry' quilts there are out there. If anybody wants to tell about theirs, feel free to use the comment box to do so!
    Merci beaucoup, Sally! Je me demande combien il y a de quilts 'en colère'...Si quelqu'un a envie de parler du sien, n'hésitez pas à le faire en utilisant les commentaires

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La bio sérieuse : Je traduis des livres et des magazines de patchwork et j’écris des articles pour ces mêmes magazines. The serious bio : I am a freelance writer and translator specialising in quilt magazine and books. La bio rigolote : (retrouvez-la dans quelques semaines) The fun bio : (to be released in a couple of weeks) La bio qui n’a rien à voir avec les quilts : J’aime lire et voyager, je parle français, anglais et allemand, j’ai des notions de suédois et d’italien, je prends des cours de flûte traversière et je me suis remise au tricot il y a quelques mois !. The non quilting related bio : I love to read and travel, I can speak French, English and German, I have some knowledge of Swedish and Italian, I’m learning to play the flute and I started knitting again a few months ago!